top of page
Stationary photo
huisvandeMens+fakkel_initiatief-CMYK.png

STUDIEDAG N.C.Z. (BaO)

Ma 14 oktober 2024

 

PROGRAMMA

9u15

10u00

13u00

14u00

15u30

Ontvangst

Eén workshop te kiezen

Lunch

Theatervoorstelling 'Goed onderwijs: ik weet wat dat is'

Slotwoord

Geel-Bus

Halte 'VAC' (lijnen 14, 20 en 57)

nmbs.png

Brussel-Noord ligt op 1 kilometer

Herman Teirlinckgebouw

Havenlaan 88, 1000 Brussel

Hieronder vind je een overzicht van de diverse workshops.

Heb je er één gevonden die je interessant lijkt?

Schrijf je dan snel in, want volzet is volzet!

OPGELET; je mag maar voor één workshop inschrijven!

Beter praten met je leerlingen over mediawijsheid

image.png

Deze workshop van 3 uur neemt de leerkrachten mee in de digitale leefwereld van kinderen en jongeren. Daarnaast geven we concrete tips en werkvormen om in de klas aan de slag te gaan met mediawijsheid.

Gegeven door MEDIARAVEN

Leer je kinderen filmen en monteren met de smartphone

workshop filmen en monteren.JPG_h=5c125cfd&itok=6iUUGjOS.jpg

In deze workshop gaan we aan de slag met een camera- en montageapp. We leren jullie een aantal cameratechnieken, hoe je een scenario kan schrijven en montagetools. Na deze workshop kunnen leerkrachten zelf aan de slag met hun klas.

Gegeven door MEDIARAVEN

Terra Nova minimaatschappij

2024_04_18_terra_nova_minimaatschappij_sint-ludgardis_jeroen_broeckx_hr_34_3840x2160.jpg_V

Dit burgerschapsspel maakt uitdagingen van de samenleving bespreekbaar. Leerlingen verkennen hun kijk op de wereld en ontdekken die van hun medespelers. Er zijn geen goede of foute antwoorden. Aan de hand van een prachtig interactief spel en onderbegeleiding van een medewerker van het Vredescentrum scheppen leerlingen hun ideale wereld. Is die voor iedereen hetzelfde?

Gegeven door VREDESCENTRUM

Filosoferen met kinderen

1.jpg

Gegeven door Katrin Laureyssens

DENKKARAVAAN

Je ziet het woord ‘filosoferen’ vaak terugkomen in je lesplannen, maar weet niet goed hoe eraan te beginnen? Je experimenteerde wel eens met materiaal in de klas, maar had het gevoel dat er iets ontbrak? Je vindt autonoom denken en eigenaarschap belangrijk? Je bent nieuwsgierig naar hoe filosoferen kan helpen betere gesprekken te voeren?

Deze workshop is voor leerkrachten die willen starten met filosoferen in hun klas of hun praktijkervaring willen verbreden of onder de loep nemen. Je maakt in deze workshop kennis met filosofische en creatieve denkprikkels. Je ontdekt hoe je het spel Vragenvulkaan kan inzetten voor korte of langere filosofeermomenten en oefent de juiste houding als gespreksleider. Je leert filosofische vragen herkennen (in prentenboeken, nieuwsberichten, …) die bij je lesthema passen en er zelf te bedenken.

 

De begeleiding van deze workshop is in handen van Katrin Laureyssens, bezieler van www.denkkaravaan.be, bedenker van de filosofeerkaarten Vragenvulkaan en auteur van het kinderboek 'Wat ik allemaal zou kunnen zeggen'.

Klasgesprekken over controversiële thema's

1.png

Genderkwesties, fast fashion, migratie, de klimaatwijziging … Tal van controversiële onderwerpen weken bij leerlingen uitgesproken meningen en emoties los. Hoe maken student-leerkrachten ze bespreekbaar met respect voor de diverse perspectieven? Hoe laten ze leerlingen constructief van mening verschillen, respectvol in dialoog gaan als antigif voor polarisatie?

Gegeven door DJAPO

Lesgeven over diversiteit: do's and don'ts

1.png

Onze kinderen groeien op in een wereld waarin diversiteit een evidentie is. Alleen blijkt het omgaan daarmee nog altijd niet even simpel. Verschillen op vlak van levensbeschouwing, huidskleur, seksuele oriëntatie of wat dan ook: ze zorgen bij momenten voor hoogspanning, van woordenwisseling op de speelplaats tot oorlogen tussen naties.

Ervoor zorgen dat kinderen een realistisch en breed zelf- en wereldbeeld ontwikkelen en met elkaars gelijkenissen en verschillen op een gezonde manier omgaan: daar kunnen we in de klas een stevige steen toe bijdragen. Hoe je dat in de praktijk doet: daarover gaat deze sessie.

Geen theorie dus, maar een pak voorbeelden, recht uit de klas, van hoe je impactvol kan lesgeven over diversiteit, zowel met jonge als oudere kinderen. We hebben het daarbij ook over technieken waarmee iedereen zich gehoord voelt en aan het denken gaat. En omdat lessen niet altijd gaan zoals gepland, bekijken we daarnaast hoe je kan reageren als leerlingen met extreme standpunten of reacties komen.

Theatervoorstelling 'Goed onderwijs: ik weet wat dat is'

1.png

Wat is goed onderwijs?

Daarover wordt alle dagen gedebatteerd. Soms gezellig, soms heftig. Op televisie,
bij de bakker, op school. Door onderwijsprofessionals en door mensen die het beter weten dan de onderwijsprofessionals.

Gelukkig is er één iemand die alle antwoorden kent: Steffie. Zij weet hoe het moet.

Hoe zorgen we ervoor dat onze scholen de handige handen, de zorgzame zielen,
de briljante breinen en de creatieve kunstenaars van morgen afleveren?
Steffie weet het.

Is onderwijs vooral een kwestie van Nederlands en wiskunde?
Of zijn net andere dingen belangrijker? Steffie weet het.

Hoe maken we ons onderwijs inclusief, zodat iedereen zich een volwaardig deel van de samenleving voelt? Steffie wee…

Of wacht, misschien weet ze het toch niet helemaal.

Misschien rekent ze zelfs op u voor de antwoorden.

Een pakkende en slimme voorstelling over onderwijs en opvoeden, balancerend tussen rake humor, diepe reflectie en stille ontroering.

Logo_RIKZ.Z3.png

Volg ons

demensvlbr_rechthoek.png
bottom of page